ترانس تقویت برق و انواع آن

۴ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر
پیشرفت روز افزون تکنولوژی، این قابلیت را برای اهل فن فراهم نموده تا با بهره گیری از برخی ابزار ها و دستگاه ها، نوسانات ولتاژ برق AC را کنترل کند. دستیابی به این مهم، با خرید ترانس برق به راحتی انجام پذیر می باشد. برخلاف اغلب نمونه های قدیمی، ترانس تقویت برق هایی که امروزه تولید می شوند، از فناوری های بسیار نوینی پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال، می توان با استفاده از نمایشگر دیجیتالی نصب شده بر روی آن ها، ولتاژ را بر روی یک مقدار مشخص تنظیم کرد و سپس ولتاژ عبوری را بر روی همان مقدار به طور ثابت نگاه داشت.

این پیشرفت ها در تکنولوژی، باعث شده تا ویژگی ها و قابلیت های جدید و منحصر به فردی در ترانس برق نسل جدید گنجانده شود. این دستگاه قادر به شناسایی نوسانات ریزی که در فاصله ی یک میلی ثانیه رخ می دهد می باشد و از ایجاد هرگونه آسیبی به وسیله های برقی متصل به آن جلوگیری می کند. شاید این موضوع در در ظاهر چندان امر مهمی به نظر نرسد، اما در صنایع بسیار حساس، مانند CNC و دستگاه های پزشکی که از نیروی برق استفاده می کنند، برخورداری از ترانس تقویت برق نقش مرگ و زندگی را ایفا می کند. استفاده از ترانس خانگی جهت محافظت از سایر لوازم مانند کامپیوتر، تلویزیون، یخچال و... امری بسیار مهم است، زیرا مساله محافظت از چندین میلیون سرمایه در میان است.

انواع ترانس تقویت برق

ترانس تقویت برق و انواع آن

ترانس‌های تقویت برق بر اساس اجزای مختلف سازنده آن‌ها و نحوه عملکرد، دارای انواع مختلفی هستند که افراد می‌توانند با توجه به هدف استفاده یکی از آنان را انتخاب و سپس تهیه کنند. ترانس سوییچینگ، ترانس رله‌ای و ترانس سرو موتوری از انواع این ترانس‌ها هستند. لازم به ذکر است که معمولا در بازارهای مختلف ترانس‌های تقویت برق را به عنوان ترانس می‌شناسند.

  •  ترانس تقویت برق سوییچینگ (استابلایزر سوییچینگ)
ترانس‌تقویت‌ برق سوییچینگ با بهره گیری از بروزترین فناوری ها و کلید زنی نرم و مجهز به کلید های الکترونیکی (IGBT) ، می تواند هرگونه نوسان (بین بازه 160 تا 270 ولت) را از بین برده و ولتاژ خروجی را با دقت 1 ولت برروی 220 ولت تثبیت کند. سیستم تثبیت ولتاژ استابلایزر سوییچینگ کاملا الکترونیکی بوده و بدون کاربرد هرگونه رله و یا سرووموتور انجام میشود این امر سبب شده تا استهلاک این استابلایزر نسبت به مدل های رله ای و سرووموتور به پایین ترین حد ممکن برسد.

  • ترانس تقویت برق رله ای(ترانس اتوماتیک رله ای)
نحوه عملکرد این ترانس‌ به صورت رله ای ( پلکانی ) بوده و حدودا دارای 7 درصد تلرانس می باشد که می تواند هر گونه افت یا خیز ولتاژی را از بین برده و ولتاژ خروجی را بر روی محدوده 220 ولت تثبیت کند.
  •  ترانس تقویت برق سرووموتوری (استابلایزر سرووموتوری)
نحوه تنظیم ولتاژ در این ترانس تنظیم کننده برق با چرخیدن یک ذغال برروی هسته صورت می گیرد.
این ترانس تقویت برق با بهره گیری از سیستم سرووموتوری می تواند هرگونه افت یا خیز ولتاژی را از بین برده و ولتاژ خروجی را با دقت ±٪3 به بار تحویل دهد.

کاربرد ترانس برق

ترانس تقویت برق یک وسیله ی الکترونیکی است که سلامت لوازم برقی را در برابر هرگونه نوسانات برق، ازدیاد و افت برق محافظت می کند. ولتاژ خروجی از دستگاه ولتاژی صاف، دقیق و بدون هیچ ایرادی می باشد. قابل ذکر است که ماهیت ولتاژ برق در پشت پریزها، از نوسانات بسیاری برخوردار می باشد و به طور پیوسته و مداوم در حال بالا و پایین رفتن است. وظیفه ی اصلی ترانس تقویت برق این است که بسته به میزان نیاز شما و مشخصات وسیله ای که قرار است به آن متصل شود، ولتاژ برق را به طور دقیق بر روی ولتاژ 220 نگاه دارد. همچنین می تواند همین کار را برای برق های فشار قوی صنعتی سه فاز در گستره ی 380 تا 400 ولت مدیریت کند. نمونه های بسیار قدرتمند آن قادر به مدیریت کل برق ورودی یک ساختمان می باشند.

ویژگی‌های ترانس تقویت برق

  1. محافظت در مقابل اتصال کوتاه
  2. کاهش هزینه مصرف
  3. ثابت کردن برق شهری
  4. ایمن سازی سیم کشی ساختمان


قیمت ترانس تقویت برق

عوامل متنوع و متعددی وجود دارند که روی قیمت ترانسفورماتور تقویت برق اثرگذار هستند. یکی از این موارد رتبه بندی ترانسفورماتورها است که دارای رتبه بندی متفاوتی هستند. عامل اثر گذار دیگر متریالی است که به منظور ساخت ترانس رله‌ای به کار گرفته می‌شود. متریال گوناگونی که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای قیمت‌های متفاوتی هستند که باعث می‌شود قیمت ترانسفورماتور نیز تغییر کند. مسئله بعدی راندمان و کارایی ترانس برق است. ترانس‌هایی با کارایی و بازدهی بیشتر طبیعتا از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. همچنین تعداد فازها نیز می‌تواند باعث کاهش یا افزایش قیمت گردد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.