سیستم تامین برق بدون وقفه

۴ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر
Uninterruptible Power Supply یا به‌اختصار UPS درواقع یک منبع تغذیه بدون وقفه است که استفاده‌های گوناگونی در صنایع مختلف دارد. UPS یک منبع تغذیه بسیار کاربردی است که وظیفه اصلی آن تأمین انرژی موردنیاز یا همان بار مصرفی بدون وقفه می‌باشد. سیستم یو پی اس به طور معمول بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار خواهد گرفت. این دستگاه اضافه بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن، مانع از آسیب رسیدن به تجهیزات به وسیله نویز و اختلالات شبکه خواهد شد.

این کار دقیقاً چگونه انجام میگیرد؟

دوشاخه های دستگاه های الکترونیکی متصل به برق (یا کاهش دهنده های تغییر ولتاژ متصل به برق) فقط از یک منبع تغذیه استفاده می کنند. اگر برق شهری قطع شود، تجهیزات به سرعت خاموش می شوند زیرا UPS با ارائه دو منبع تغذیه این مشکل را حل می کند.

یو پی اس به گونه ای طراحی شده است که همیشه دو منبع انرژی وجود داشته باشد. یکی منبع انرژی اولیه (الکتریسیته شهر) و دیگری انرژی است که با قطع اولین منبع انرژی وارد مدار می شود که به آن انرژی کمکی می گویند.
برق شهری همیشه منبع اصلی و باتری موجود در UPS منبع ثانویه است. بسته به نوع یو پی اس، گاهی اوقات سوئیچ های داخلی برای کنترل اینکه کدام منبع برق در هر زمان مورد استفاده قرار می گیرد وجود دارد. هنگامی که سوئیچ کاهش برق اصلی را تشخیص داد، از حالت اصلی به حالت کمکی تغییر می کند و هنگامی که برق اصلی دوباره وصل می شود، به حالت اولیه خود باز می گردد.

سیستم تامین برق بدون وقفه

همچنین وسیله ای بنام inverter نیز برای تبدیل برق مستقیم ذخیره شده در باتری به برق متناوب جهت راه اندازی دستگاه شما در تمام ups ها تعبیه شده است.
در برخی ازانواع ups ها یک مبدل بزرگ برق متناوب به مستقیم وجود دارد و inverter همواره نیروی لازم برای راه اندازی وسیله را تامین میکند وخود inverter انرژی لازم راازمنبع اولیه و ازطریق مبدل برق متناوب به مستقیم یا از باتری تامین میکند.

تنظیمات دستگاه
در تنظیمات سیستم یو پی اس زمان کار سیستم بر اساس میزان مصرف برق دستگاه و توان باتری تعیین می شود. سپس تنظیمات دستگاه یو پی اس را تغییر دهید تا زمانی که شارژ باتری صنعتی آن به زیر 90 درصد رسید، دستگاه به طور خودکار برق را قطع کند. هنگام تنظیم این فاکتور توجه داشته باشید که باید زمان لازم برای خاموش کردن دستگاه اختصاص داده شود. برخی از دستگاه ها ممکن است تا 10 دقیقه طول بکشد تا به درستی خاموش شوند. پیکربندی دستگاه یو پی اس بر اساس نیاز شما و مصرف برق دستگاه می تواند حداکثر کارایی را از دستگاه برای شما به ارمغان بیاورد.


انواع UPS

انواع UPS

همان‌طور که اشاره کردیم اگر نگاهی به بازار باتری‌های صنعتی و سیستم‌های UPS بیندازید گزینه‌های بسیاری را در مقابل خود مشاهده خواهید کرد. در ادامه به معرفی انواع منبع برق اضطراری خواهیم پرداخت.

UPS تک فاز

یو پی اس تک فاز یکی از بهترین و مطمئناً یکی از مجهزترین یو پی اس های موجود در بازار است و با توجه به کارکردها و ویژگی های منحصر به فردش، انتخاب خوبی برای طیف وسیعی از کاربران است. این نوع یو پی اس می تواند از قابلیت های خود برای تامین برق استفاده کند. این تجهیزات طول عمر بالایی دارند و طبق اصول استاندارد بین المللی به بهترین شکل ممکن تغذیه می شوند.
این منابع تغذیه معمولا دارای ورودی و خروجی 220 ولت هستند، اما استانداردها و ولتاژ آنها ممکن است بسته به برند متفاوت باشد. این نمونه یو پی اس دارای KVA پایینی است، بنابراین می توانید از آنها در خانه یا در یک دفتر کوچک استفاده کنید.

 

UPS لاین اینتراکتیو

یو پی اس لاین اینتراکتیو یکی از کاربردی ترین انواع یو پی اس برای مکان های صنعتی است. در طراحی و ساخت اتصال خط یو پی اس معمولا از مبدل های دو طرفه استفاده می شود. هنگامی که به برق وصل می شود، مبدل باتری را شارژ می کند. از طرفی در زمان قطع برق، این مبدل انرژی ذخیره شده در باتری را به جریان متناوب تبدیل می کند.
از نظر قیمت، این نوع یو پی اس بین آفلاین و آنلاین است، بنابراین می تواند به انتخابی مطلوب برای اکثر کاربران تبدیل شود. شکل موج خروجی این محصول کاملاً سینوسی است که از نظر جلوگیری از تغییرات ولتاژ و نویز انتخاب بهتری نسبت به مدل های آفلاین می باشد. هزینه نگهداری کمتر و صدای کمتر از دیگر ویژگی های این نوع یو پی اس است.

 

UPS آفلاین

همان‌طور که اشاره کردیم به‌طورکلی UPSها را بر اساس فاز برق به دودسته تک‌فاز و سه‌فاز تقسیم می‌کنند. دستگاه یو پی اس آفلاین به طور معمول در دسته یو پی اس های تک فاز قرار گرفته و سیستم آن در میان تمامی مدل‌های یو پی اس ساده‌ترین است. اما ساختار ساده و قیمت پایین این نوع یو پی اس بدون دلیل نیست. این دستگاه دارای پایین‌ترین راندمان در مقایسه با دیگر مدل‌ها می‌باشد. هرچند که تولید صدای بسیار پایین و البته وزن و اندازه بسیار کوچک آنها می‌تواند انتخاب آنها را برای فضاهای خاص مناسب کند.

UPS سه فاز

از طرفی یو پی اس سه فاز بیشتر در صنایع و مراکز حساس کاربرد دارد. کارخانه ها ودیتاسنترها اغلب از تجهیزات الکتریکی بسیار گران قیمت برای انجام فعالیت های خود استفاده می کنند. به همین دلیل اگر چنین تجهیزاتی مشکلی داشته باشد، قطعا هزینه های بالایی را برای مجموعه به همراه خواهد داشت.
همانطور که از نام آن پیداست، یک یو پی اس سه فاز از یک سیستم سه فاز تشکیل شده است که حداقل شامل چهار سیم است. در طراحی و ساخت تجهیزات یو پی اس سه فاز سه تا از سیم ها سیم فاز و یک سیم آن سیم نول می باشد. بنابراین، سیستم علاوه بر خروجی سه فاز، می تواند خروجی تک فاز را نیز پشتیبانی کند و ولتاژهای 380 تا 415 ولت را پشتیبانی کند.
مانند سایر مدل ها، یو پی اس سه فاز انرژی لازم را در باتری ها در صورت اتصال به برق ذخیره می کند. هدف از این ذخیره سازی انرژی تامین برق مورد نیاز تجهیزات الکتریکی در هنگام قطع برق است. اما بهتر است بدانید که یو پی اس سه فاز به چند دسته تقسیم می شود. هر کدام از آنها بسته به برند و نوع ساخت، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

 

چک لیست نگهداری یو پی اس


سیستم تامین برق بدون وقفه
با توجه به بسته بودن سیستم یو پی اس اولین قدم انتخاب یک یو پی اس برند و با کیفیت است. در زمان خرید یو پی اس قطعاً بهترین انتخاب شما یک یو پی اس توان بالا است که باعث می‌شود UPS حداکثر توان خود را بکار نگیرد و عمر بیشتری داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که UPS آنلاین به دلیل اینکه بدون وقفه کار می‌کند ممکن است دچار فرسودگی زودتر شود.
برای نگهداری UPS بهتر است با راهنمای موجود در جعبه و یا دستورالعمل‌های موجود در وب‌سایت سازنده پیش بروید. به طور معمول در این منابع ذکر شده است که می‌بایست چه محدودیت دمایی را برای باتری UPS رعایت کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.