کابینت باتری چیست؟

۷ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر
کابینت باتری چیست؟
امروزه بسیاری از مشاغل با توجه به حساسیت بالای داده‌ها و فعالیت‌ها از دستگاه‌های یو پی اس استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشند، به باتری‌هایی باکیفیت و کارآمد نیاز دارند. گاهی تعداد این باتری‌ها بسیار زیاد می‌شود؛ به همین دلیل نگهداری و محافظت از آنها بسیار سخت خواهد بود. در این حالت از محفظه یا کابینت باتری یو پی اس استفاده می‌شود. این محفظه یا کابینت، کار حفظ و نگهداری از باتری‌های یو پی اس را انجام می‌دهد.

کابینت باتری

کابینت باتری حفاظت و نگهداری باتری یو پی اس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به همین منظور محفظه ای مخصوص با استحکام بالا برای نگهداری آن تولید شده است، به این محفظه رک و کابینت باتری می گویند. طراحی ابعاد و سایز کابینت باتری با توجه به تنوع در ابعاد و سایز باتری یو پی اس انجام می شود، بنابراین برای محافظت انواع باتری های یو پی اس می توان از رک و کابینت باتری مناسب استفاده کرد.
طراحی منحصر به فرد مدلهای مختلف کابینت باتری علاوه بر نگهداری، از باتری یو پی اس در برابر اتصالات فیزیکی و وارد شدن ضربه ها و فشارهای فیزیکی محافظت می کند و باعث جابه جایی و حمل و نقل راحت تر آن می شود. برای ساخت کابینت باتری از ورقه های فلزی محکم و با کیفیت استفاده می شود و برای دوام و ماندگاری بیشتر ورقه ها با استفاده از رنگ های روغنی آنها را رنگ کاری می کنند.
درب کابینت باتری اجازه تغییر تنظیمات کابل باتری، دسترسی به باتری برای انجام تعمیرات و حفاظت از باتری در برابر عوامل محیطی مانند نور، خورشید، باران، خاک، روغن و بنزین و … را فراهم می کند.
به طوری کلی در مواقعی که باتری ها باید در محدوده خارج از محل قرار بگیرند و یا در محل هایی که احتمال وارد شدن آسیب وجود داشته باشد، از کابینت باتری استفاده می شود.

کابینت باتری یو پی اس چه ویژگی‌هایی دارد؟

کابینت باتری چیست؟

برای انتخاب کابینت مناسب باتری‌های یو پی اس خود، باید به ویژگی‌های آن توجه داشته باشید. این کابینت‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که برخی از آنها عبارتند از:

  • کابینت ها معمولاً فلزی هستند و روکش روغنی دارند.
  • کابینت باتری یو پی اس با توجه به سایز و نوع باتری در سایزهای مختلف تولید می شود.
  • این کابینت ها در لایه های مختلفی تولید می شوند.
  • جنس کابینت ها باید محکم و بادوام باشد.
  • برخی از کابینت ها دارای پانل های قابل جابجایی برای جابجایی آسان هستند.
  • سیستم های تهویه مطبوع اغلب از باتری های بزرگ استفاده می کنند. زیرا دمای داخل کابینت باعث از کار افتادن باتری می شود.
  • ساختار کابینت باعث می شود که باتری ها روی هم قرار نگیرند.
  • این کابینت ها به اندازه کافی محکم هستند تا بتوانند بارهای سنگین را تحمل کنند.
  • این کابینت سوراخ های زیادی در اطراف خود دارد تا گردش هوای داخل کابینت را بهبود بخشد.

انواع کابینت باتری
 
کابینت باتری چیست؟

نام دیگر کابینت که شاید به گوشتان خورده باشد رک باتری یا Rack Batery است. با اینکه کابینت باتری بیشتر برای محافظت از باتری‌های یو پی اس استفاده می‌شود اما می‌توان از آن به عنوان یک محفظه عالی برای حفاظت از سرورها و تجهیزات آن‌ها مانند سوییچ، روتر، مودم و موارد مشابه استفاده نمود. از طرفی همان طور که در بخش ویژگی‌های کابینت باتری اشاره کردیم با توجه به وزن و تعداد باتری‌ها انواع مختلفی از کابینت باتری وجود دارد. در زیر هر کدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

کابینت باتری دیواری

این کابینت ها می توانند به دیوار نصب شوند و عمدتاً برای تعداد کمی باتری یا به عنوان بخشی از شبکه باتری بزرگتر استفاده می شوند. لازم به ذکر است که ارتفاع کابینت باتری بر حسب واحد یونیت اندازه گیری می شود و هر واحد برابر با 5.43 سانتی متر می باشد. کمدهای دیواری نیز در ارتفاع های 5، 6، 7 و 9 یونیت تولید می شوند. عمق این کابینت ها نیز بسته به نوع باتری و تجهیزاتی که قرار است محافظت شوند متفاوت است، معمولاً 35، 45 یا 60 سانتی متر است.
معمولاً کمدهای دیواری با ارتفاع 9 پرکاربردترین و بیشترین تنوع را دارند؛ زیرا دسترسی به باتری ها یا تجهیزات داخل آن راحت تر است. برخی از این کابینت ها قابلیت چرخش 100 درجه را دارند که دسترسی را بسیار آسان می کند.

کابینت باتری ایستاده

کابینت های عمودی عمدتاً برای محافظت و نگهداری از مراکز داده استفاده می شوند. این کابینت‌ها سوئیچ‌های مختلف، پچ‌پنل‌ها، سرووها، باتری‌های UPS و سایر اجزای رک را به خوبی در یک محفظه ذخیره می‌کنند و دسترسی بالا و پایین به کابل‌های مختلف را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، می توان آن را از چهار طرف باز کرد. کابینت ها در ارتفاع های 16، 21، 28، 36، 40 و 44 یونیت و ابعاد عمقی 60، 80 و 100 سانتی متر موجود می باشد. درب کابینت باتری عمودی نیز شیشه ای یا فریمی است.
با توجه به بزرگ بودن محفظه کابینت می توان از 1 تا 4 فن برای تهویه مطبوع استفاده کرد اما در اکثر موارد به صورت پیش فرض تنها یک فن وجود دارد.

کابینت باتری یو پی اس

این کابینت ها برای باتری های یو پی اس استفاده می شوند و باید به گونه ای قرار گیرند که بتوان از آنها به عنوان پایه رک استفاده کرد. کابینت های جریان کم و زیاد متفاوت به نظر می رسند. در جریان های کم، اندازه و شکل کابینت مشابه دستگاه یو پی اس است که به صورت طبقاتی استفاده می‌شود.

کابینت باتری UPS از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این کابینت ها از نظر طراحی ساده هستند. حداقل قد آنها 3 متر و 30 سانتی متر و حداقل وزن آنها 10 کیلوگرم است. کابینت یو پی اس از اجزای مختلفی تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا از باتری محافظت کنند. به طور کلی، کابینت باتری یو پی اس از بخش های زیر تشکیل شده است:

  1. محافظ یا براکت
  2. فیلتر قابل شستشو
  3. دستگاه گرمکن با ترموستات داخلی
  4. درپوش محافظ
  5. اتاق فن یا هواکش فیلتر
  6. کابل باتری
  7. نگهدارنده باتری
  8. قطع کننده مدار باتری


چرا باید از کابینت باتری UPS استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم باتری های یو پی اس حساسیت های خاص خود را دارند. از سوی دیگر، برخی از فعالیت ها نیازمند ذخیره سازی اطلاعات و داده های مهم هستند. به همین دلیل، دلیل اصلی استفاده از کابینت باتری یو پی اس، محافظت از باتری و در نتیجه محافظت از اطلاعات مهم است. از طرفی گرمای بیش از حد می تواند به باتری یو پی اس آسیب برساند. استفاده از کابینت از بالا رفتن دمای این باتری ها جلوگیری می کند. برخی از مهمترین دلایل دیگر برای استفاده از کابینت باتری به شرح زیر است:

  • از نور مستقیم خورشید روی باتری جلوگیری میکند
  • یک محیط کنترل شده برای باتری ها فراهم می کند
  • ایحاد تعادل دمای باتری
لطفا توجه داشته باشید که اکثر باتری های UPS از جمله باتری های لیتیوم یونی بسیار حساس هستند. این باتری ها علاوه بر دور نگه داشتن از منابع گرما، باید در دمای محیط مناسب نیز باشند. از طرفی با استفاده از کابینت باتری یو پی اس، شارژ باتری نیز بهبود می یابد. برخی از باتری های یو پی اس پس از مدتی شارژ شدن ممکن است آتش بگیرند. استفاده از کابینت باتری آن را در یک محیط کنترل شده قرار می دهد. به این ترتیب احتمال آتش سوزی و ... نیز کاهش می یابد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.